Nicole & Poul in Jordanië

" Welcome to Jordan!"

Na een zeer voorspoedige reis met Royal Jordanian zijn we gisteravond geland in Amman, de hoofdstad van Jordanie. Amman, het vroegere Philadelphia is samen met Jericho en Damascus een van de oudste steden ter wereld.

Het werd een feestelijk onthaal met vuurwerk en overal langs de weg BBQtjes met groepen jongeren,het einde van de vastenmaand, de Ramadan, wordt hier uitbundig gevierd.

Wat is het toch altijd dat je met kromme tenen achter op de bank zit bij taxichauffeurs. Veel te hard rijden, bumperkleven en tussendoor 10 telefoontjes plegen (handsfree hebben ze hier nog nooit van gehoord).

In het hotel kregen we te horen dat er geen doubleroom meer voor ons was, we kregen een free upgrade :-). We hebben nu een hele mooie suite! Ammanis oorspronkelijk gebouwd op 7 heuvels, inmiddels uitgegroeid over ruim 20. Dit konden we gister in ons hotel direct ervaren. Doordat we aan de straatkant het hotel instappen en vervolgens 7 etages lager onze kamer aantreffen. Je hebt even het gevoel dat je diep onder de grond wordt weggestopt, maar nee hoor, als je naar buiten kijkt komt het daglicht je gewoon tegemoet.

De dag begon vandaag met een ontbijtbuffet, waarbij je van de helft van de producten die staan uitgestald je echt afvraagt wat het in godsnaam is. Maar het smaakte goed. Vervolgens aan onze verkenningstocht door Amman begonnen. Zodra je buitenkomt springen de tranenje in de ogen van de felle zon.Overal wordt er naar je getoeterd door de taxi -en buschauffeurs. Werkelijk overal hoor je de zin ' welcome to Jordan'. Over de gastvrijheid van dit land wordt echt niet teveel gezegd in alle reisboeken, je ervaart het ook echt zo!

Amman is een echt een smerige, stoffigestad, maarook dat heeftwel zn charme. Indrukwekkend was ons bezoek aan het Roman Theatre (waar ganzenbord werd gespeeld tijdens Wie is de Mol). Een immens groot amfitheater wat erg stijl is opgebouwd en plaats biedt aan zo'n 6000 mensen.

Vervolgens hebben we de850 meter hoge heuvel beklommen om de Citadel te bezoeken. Oude opgravingen die op zich niet zo heel boeiend zijn, maar vanaf waar je een schitterend uitzicht hebt over de stad. Op die plek besef je je pas hoe groot Amman is.De bebouwing is vrij eentonig maar daardoor ook heel apart, allemaal rechte zandkleurige blokkendoosjes.

Morgen gaan we ons huurautootje ophalen, gaat al een hele ervaring op zich worden! De bewegwijzering is behoorlijk Arabisch en de rijstijl niet al te Europees :-). Als het goed is komen we in de middag aan in Petra.Daarover dus de volgende keer meer.....

Guido

Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring wat taxichauffeurs betreft! (New York precies 't zelfde) Succes met 't autootje, moet je daar links, in het midden of rechts rijden? LOL!

Arjan, Jessica en Anna Vermaire

Lieve Poul en Nicole,

Zo te lezen hebben jullie al heel wat meegemaakt. Van de fotos krijg je ook een indruk hoe het daar is.
We zijn benieuwd naar het volgende verhaal.

Groetjes van Arjan, Jessica en Anna

Bianca

Haha, zag dat Guido al gereageerd had over de taxichauffeurs, onze ervaring in New York was niet anders idd. Heel veel plezier nog en ben benieuwd naar de foto's van Petra by night.
Liefs Bianca