Nicole & Poul in Jordaniƫ

Santiago de Chile

Afgelopen dinsdag was het weer tijd om de rugzakken in te pakken en op de bus te stappen. Dit keer gaan we de grens over en laten we Argentinie achter ons.

Voor de busreis staat 6uur gepland. Dit keer rijden we overdag omdat het een mooie route blijkt te zijn, door de Andes. Het is mooi weer, we zitten weer in een luxe bus. We kijken het eerste uur een film, een Patagonische productie. De volgende film negeren we vanwege het te mooie uitzicht wat aan ons voorbij schiet. We beginnen aan de klim naar boven, naar de grens. We zitten in de sneeuw en tussen de wolken als we door de eerste borden welkom worden geheten in Chili. Dan begint het lange wachten. Er zijn al een para tourbussen voor ons gearriveerd. We moeten in de bus blijven wachten en zijn zo 2 uur verder voordat we naar buiten mogen komen met onze paspoorten voor de stempel. Vervolgens moeten we onze handbagage uit de bus halen. We worden in rijen opgesteld achter een tafel waarop we onze handbagage moeten neerzetten, je wordt haast behandeld als criminelen, terwijl je alleen maar de grens over wilt.Vervolgens kijken we toe hoe al onze gewone bagage door de scan wordt gehaald. Een enkele tas wordt eruit gevist en moet worden opengemaakt.Na in totaal 2,5 uur vertoeven aan de toegangspoort van Chili kunnen we eindelijk weer in de bus.

De afdaling begint. Al gauw zien we het Chileense landschap, wauw! Argentinie was mooi, maar Chili ziet er ook veelbelovend uit! Hoe verder we komen, hoe groener de omgeving. De wijnranken stralen volop in de zon, schitterend.

Aangekomen in Santiago word je in eerste instantie overvollen door de drukte. Het verkeer, de mensen, geluiden, alles nogal hectisch. We stappen op een taxi naar ons Bed & Breakfast voor de komende dagen Casa Bonita.

Als we onze kamer te zien krijgen zijn we helemaal blij, dit is de mooiste kamer van onze hele reis. Het ziet er echt geweldig uit, enorm groot en met 6 ramen met luikjes. We zitten aan een straat waar de hele dag studenten doorheen lopen, in de avond wordt het er rustiger.

Op woensdag doen we een poging om in de metro te stappen, helaas te vergeefs. Het is zo ontzettend druk! De Chilenen zitten helemaal platgedrukt in de metro en wij kunnen er met geen mogelijkheid bij. We wachten 4 metros en besluiten toch maar een taxi te nemen. We komen op Plaza de Armas. Een mooi plein omringd met monumenten, waaronder het postkantoor, een kathedraal, een museum en een galerie. Op het plein is het druk, we zijn alweer getuige van een protestactie, dit keer staken de ambtenaren.

We hangen de tourist uit door op een tourbus te stappen. Deze legt een route van 2u af door de stad. Tussendoor kun je op 11 stops uitstappen. Zo kun je de hele dag over de tour doen. We krijgen zo een goed beeld van wat deze stad te bieden heeft en kunnen zo goed beoordelen wat we allemaal in deze twee dagen willen bezichtigen. We maken een stop bij een gigantisch groot winkelcentrum, de grootste van Zuid Amerika.

Op donderdag stappen we iets later in de metro, scheelt enorm qua drukte. We stappen uit bij Cerro San Cristobal, alwaar we met een treintje omhoog kunnen voor een mooi zicht over Santiago, op een hoogte van 860 meter. Ondanks de smog, die als een waas over de stad heen hangt, is het een prachtige plek om een beeld te vormen van deze grote capitool van Chili. De geluiden van het drukke verkeer komen je tegemoet. Een wit Mariabeeld spreidt op deze hoogte haar armen uit over de stad.

Beneden aangekomen lopen we door de wijk Barria Bellavista, een echte bohemienwijk. De eerste buurt in Santiago waar het uitgaansleven goed op gang is gekomen. Hier woonde Pablo Neruda, nobelprijswinnaar van de literatuur. De mooie kleurrijke geveltjes zijn enorm fotogeniek, Nicole gaat dan ook enthousiast aan de slag met de camera.

Het volgende hoogtepunt van ons flitsbezoek aan Santiago is de Cerro Santa Lucia. Via Barokke trappen komen we op verschillende terrassen waar diverse fonteinen staan en die een mooi uitzicht bieden over de stad. De fotos spreken voor zich.

Morgen pakken we onze spullen en dan begint de lange reis naar huis. Helaas zit het er alweer op. We nemen hele mooie herinneringen mee van een absoluut onvergetelijke reis! Bedankt voor al jullie leuke reacties! Jullie hebben al wat fotos gezien maar we hebben er natuurlijk veeeeeeeeel meer, dus kom gerust een keertje langs!

Groetjes en tot snel,

Poul en Nicole

Roel en Lia

Een hele goede terugreis. Jullie verslagen waren zeer
boeiend en wij hopen dan ook gauw alle foto's te zien en jullie verhalen hierbij te horen.
Geniet nog van de laatste dagen.

Acv

ELKE KEER VINDEN WE HET HEEL FIJN OM JULLIE VERHALEN TE LEZEN EN DE FOTO"S TE BEKIJKEN.

HANNA

OP DE PZC VAN GISTEREN STOND EEN FOTO VAN DE GLETSJER PERITO MORENO!,WE HEBBEN DE KRANT VOOR JULLIE BEWAARD. EEN HEEL GOEDE REIS GEWENST .WE HOPEN VLUG JULLIE MOOIE FOTO'S TE ZIEN LIEFS MA

Karlijn, Linsey en Lisette

Hey Poul en Nicole!

Ziet er allemaal super uit! Echt erg mooi!
Goede terugreis!!

Groetjes Karlijn, Linsey en Lisette

Diana

He Nicole en Poul,

Leuk hoor de verhalen, en goed reis terug

Gr. Diana

Nel en Wim D. te K.

Dat kan een prachtig fotoboek worden!
Goede terugreis!